År 2021 – vad hände bakom de stora siffrorna?

Det gångna året var arbetsamt och fartrikt, precis som året före. Pandemin fortsatte, men vi kunde ta emot den ganska vant. Det var väldigt många människor som behövde utkomstskydd under året, trots att arbetslösheten började sjunka mycket under våren. På YTK utvecklade vi våra tjänster och passerade många historiska milstolpar. Vilka var höjdpunkterna och nyckeltalen för det gångna året?

Vi behandlade över 700 000 ansökningar

I år har vi tagit emot och behandlat ett stort antal ansökningar. I skrivande stund har exakt 719 416 ansökningar behandlats. Antalet ansökningar överstiger klart bland annat befolkningsmängden i Helsingfors (658 339).

Antalet ansökningar ligger inte riktigt på förra årets nivå – och det är bra! När coronapandemin började år 2020 slogs alla rekord och vi fick in 783 995 ansökningar för handläggning. Detta ledde till snabb rekrytering, utveckling av automatik och snabbare processer. Utvecklingsarbetet har fortsatt under innevarande år och ett stort antal ansökningar har tagits emot på ett kontrollerat sätt.

Vi betalade ut över 800 miljoner euro i förmåner

I år har vi redan hunnit betala ut 827 miljoner euro i förmåner, och summan kommer att öka under årets sista dagar. Med denna summa skulle man till exempel kunna skaffa fyra M/S Viking Glory-kryssningsfartyg som startar sin trafikering nästa år (inköpspris 194 miljoner euro) eller nio Airbus A320-passagerarflygplan (89 miljoner euro per styck) – och det skulle bli pengar över till frikostig servering.

Vi besvarade över 400 samtal varje vardag

Våra telefoner har gått varma igen. Vi har redan svarat på 104 929 samtal i år. Det betyder över 400 samtal varje vardag. Vår kundservice har hjälpt våra medlemmar i många slags frågor. I år har vi fått många frågor om bland annat väntetid och uppfyllande av arbetsvillkor. Du kan läsa mer om dessa ämnen via länkarna. I vår infobank finns allt som är viktigt om utkomstskydd.

Vi slipade vår robot ännu bättre 

Vår kundtjänstrobot Iiris lärde sig ett och annat i år. Våra robotviskare gjorde Iiris allt bättre, och den arbetade outtröttligt för att hjälpa våra kunder. Iris hade över 45 000 samtal i år. De vanligaste frågorna gällde medlemskap och handläggningstiden för ansökan. Iiris kunde ge råd om båda frågorna närmare 10 000 gånger. Även medlemsavgiften, början av arbetslöshet och villkoren för dagpenning diskuterades med Iris tusentals gånger. De flesta frågorna gällde utkomstskydd, men någon till och med bad Iiris om tips vid byte av vinterdäck!

Vi passerade gränsen 500 000 medlemmar

YTK som är oberoende och öppen för alla, har länge varit Finlands största arbetslöshetskassa. Nu är vi en gemenskap med över en halv miljon medlemmar. Den historiska milstolpen passerades den 12 april, då 201 nya medlemmar anslöt sig till oss. Vi har för närvarande lite drygt 508 000 medlemmar. Det betyder ungefär var fjärde finländsk löntagare. Vår tillväxt fortsätter stadigt: vi får medlemmar från alla yrkesområden i varje hörn av landet.

Vi vädrade ut förstelnade uppfattningar om arbetslöshet

I maj krossade vi myter om arbetslöshet med världsmästaren Petra Olli som kampanjansikte. Vi förde diskussionen till omslaget på Helsingin Sanomat, vår webbplats och till sociala medier med taggen #tämäkinvätystässä. Vi fick rejält med berömvärd respons om kampanjen. Det var inte bara en engångshändelse: arbetet med att ändra uppfattningarna om arbetslöshet fortsätter.

Vi fyllde 30!

2021 var ett mångfaldigt jubileumsår för oss. Utöver en halv miljon medlemmar nådde kassan milstolpen 30 år. YTK registrerades som arbetslöshetskassa 18.9.1991 och från detta datum började en säregen resa. Läs mer om våra skeden här (på finska).


Artikeln skrevs den 23 december, så siffrorna för hela året kommer att preciseras.