Vår kundtjänst är stängd måndag 6.12. Glad självständighetsdag!

Vad är det som behagar dig hos YTK, Auli Hänninen?

Allmänna arbetslöshetskassan YTK får en ny VD 1.12. Auli Hänninen flyttar över från anställningen som VD för Familjeföretagens förbund. Kassans värld är ändå välbekant för Auli, eftersom hon även tidigare har trivts hos YTK. Av den anledningen är man tvungen att fråga, vad är det som behagar hos YTK?

Jag har följt med YTK på färden från början av 2000-talet och kan inte låta bli att bli entusiastisk över berättelsen. Vi har vuxit i 30 år och tagit hisnande språng under färden. Även jag har upplevt den tiden, då ansökningarna behandlades från papperen och anslutningsblanketterna kom per post. Nu fyller man i ansökningarna i OmaYTK, var fjärde löntagare i Finland är vår medlem och vi har mycket att ge för att utveckla det finländska systemet för utkomstskydd för arbetslösa. Men fastän utvecklingen är hur fascinerande som helst, så är det ändå människorna som behagar mest hos YTK, arbetskamraterna och medlemmarna.

Vad är det som förändras?

YTK:s grundläggande verksamhet är ypperlig, vi har en toppenkunnig personal och utvecklingsprojekt på gång. Den enorma översvämning av ansökningar som vållades av coronan har lugnat ner sig, alltså ska organisationen nu skapas för en fredstid. Det innebär att man koncentrerar sig lite mer på hur utkomstskyddet för arbetslösa ska utvecklas i vårt land och hur vi i framtiden bättre än tidigare ska kunna betjäna alla våra medlemmar. Jag är inte en människa som förändrar för förändringens skull, utan mera en människa, som snarare koncentrerar sig på det väsentligaste.

Vad skulle du vilja säga till våra medlemmar?

Jag är verkligen stolt och gripen av att så många har valt YTK för att trygga sin utkomst. Jag upplever det som en hederssak, att vi får arbeta för var och en av våra medlemmar. Det här kan kanske framstå som en tom fras, men jag skulle önska att var och en någon gång, med egna ögon, skulle få bevittna våra anställdas hängivenhet för att betjäna. Varje ansökan, varje meddelande och även allt det administrativa arbetet utförs alltid med medlemmen i minnet. Därför brukar vi i själva verket ofta ett grönt hjärta  <3 för att beskriva vår inställning till våra medlemmar.