Vi svarar snabbt

Arbetslösheten är hög och permitteringar vanliga, och många har haft frågor om inkomstrelaterad dagpenning och ansökan om den. Detta orsakade köer i vår kundtjänst i början av året, som vi nu har hanterat.

I början av året var det tidvis köer i vår kundtjänst. Det var exempelvis svårt att nå oss per telefon när det var som mest bråttom, och meddelanden som skickades via OmaYTK kunde vi besvara inom några dagar.

Behovet av rådgivning har jämnat ut sig lite och vi har fått fler kompetenta personer i vår grupp. Resultaten syns redan eftersom vår svarsprocent på telefon är över 90 och vi svarar på meddelanden ofta redan samma dag.

Vi anser att ingen ska behöva oroa sig i onödan för sitt utkomstskydd. Därför har vi byggt många smidiga vägar för dig att hitta en lösning på frågor som du funderar på. Här får du en checklista över hur du kan kontakta oss:

  1. Ett telefonsamtal är ett personligt och bra sätt att sköta ärenden som rör inkomstskydd. För närvarande svarar vi i telefon varje vardag kl. 10–14. I början av maj utökar vi telefontiderna.
  2. Chatbot-Iiris svarar 24/7 på vår webbplats, alltså varje dag dygnet runt. Dessutom svarar våra rådgivare också i chatten varje vardag kl. 10–15.
  3. OmaYTK är ett bra sätt att sköta ärenden som rör ansökan. Vi svarar i bästa fall redan samma dag. Dessutom kontrollerar vi alltid meddelandena när vi behandlar en ansökan.
  4. Infobanken på vår webbplats har en omfattande mängd råd i frågor som gäller utkomstskydd och medlemskap.
  5. På webbplatsen finns också svar på några av de vanligaste frågorna.
  6. Lyssna om du får svar på din fråga i telefonens kömeddelanden. I dem har vi samlat svar på några av de vanligaste frågorna.
  7. Vi kan också ge allmänna råd exempelvis på Facebook och Twitter.
  8. Du kan också prova sökmotorerna på nätet. Lägg till YTK till din fråga så hittar du artiklar om ämnet på vår webbplats.