Skip to content
Hem Arbetslivsguide Ofta ställda frågor

Ofta ställda frågor

Även om det är enkelt att ansöka om inkomstrelaterad dagpenning och utkomstskyddet för arbetslösa också i princip är enkelt, är det mycket sannolikt att det finns något som du funderar på och som du vill få svar på.

Ingen fara, du är inte ensam och vi har gott om råd! Nedan har vi sammanställt några av de vanligaste frågorna som ställs till oss. Vanliga frågor – Varsågod!

Nainen istuu nojatuolissa ja näppäilee kännykkää tyytyväinen ilme kasvoilla.

När får jag mina pengar?

Den vanligaste frågan vi får gäller tidsplanen för utbetalning av inkomstrelaterad dagpenning.

Det är viktigt för oss att du får din inkomstrelaterade dagpenning snabbt. Handläggningen av en ansökan går i en handvändning hos oss.

Vi tar samtidigt hand om utkomstskyddet för arbetslösa för över en halv miljon löntagare, så ibland kan det finnas många ansökningar som ska behandlas på en gång. Till exempel vid månadsskiftet kommer det in många ansökningar på en gång. Då kan handläggningstiden förlängas, eftersom handläggningen av ansökningarna delvis är ett manuellt arbete. På vår webbplats hittar du en prognos över aktuella handläggningstider.

Handläggningstiden beror också på vilken typ av ansökan det handlar om. Den första ansökan är ofta den mest arbetskrävande, eftersom vi kontrollerar alla förutsättningar och begränsningar samt räknar ut beloppet av den inkomstrelaterade dagpenningen och fastställer självrisktiden. Handläggningstiden för dessa ansökningar kan därför vara något längre.

Om arbetslösheten eller permitteringen på heltid fortsätter utan förändring, går den fortsatta ansökan i praktiken direkt till utbetalning. Då är det endast två bankdagar mellan dig och din inkomstrelaterade dagpenning.

Läs mer om att ansöka om inkomstrelaterad dagpenning och de olika ansökningstyperna på vår webbplats.

Betalnings­prognos

Piirroskuva auringosta ja parista pilvestä.

Kontrollera prognosen för att se när din ansökan kommer att behandlas.

Andra vanliga frågor

Även om det är enkelt att ansöka om inkomstrelaterad dagpenning kan det hända att du ställs inför många situationer som orsakar huvudbry. Om du har något du undrar över kan du bläddra i vår kunskapsbank eller kontakta oss.

Ibland kanske du inte ens vet vad du ska fråga. Det gör ingenting. När du kontaktar oss lyssnar vi på dina bekymmer och tar reda på saken.

Nedan finns några situationer som kan göra fler än bara dig fundersam:

On todella ärsyttää, jos ei pääse palveluun, kun itsellä on sopiva hetki. Sähköinen palvelumme OmaYTK on toimintavarma, mutta aina on mahdollista, että jokin järjestelmä vikaantuu, eikä palvelun käyttö onnistu.

  • Om du inte kan använda OmaYTK, kontrollera först om det finns ett störningsmeddelande om saken på vår webbplats. Störningen kan bero på ett större nätverksproblem eller vårt eget underhållsavbrott.
    • Om det finns ett meddelande på vår webbplats håller vi redan på att åtgärda problemet.
  • Ibland kan orsaken vara problem med identifieringen. Då kan du kontakta den bank eller operatör vars identifiering du använder.
  • Om inget av de ovanstående är en uppenbar anledning, försök att rensa webbläsarens cacheminne.
    • En webbläsare är ett program med vilket du kan använda innehåll på Internet. En webbläsare behövs nästan alltid när du använder internet, och en sådan finns i en eller annan form på alla datorer och andra smarta enheter. Inställningarna för den webbläsare du använder har vanligtvis en integritetsrelaterad meny, under vilken du ofta hittar en knapp för att rensa webbläsarens cache.
  • Du kan också prova med att logga in med en helt annan webbläsare. Kontrollera också vilken webbläsarversion du använder och uppdatera den alltid till den senaste versionen.
    • Vi rekommenderar webbläsarna Microsoft Edge, Mozilla Firefox och Google Chrome.
  • Om du har en mycket gammal dator är de senaste webbläsarversionerna inte nödvändigtvis tillgängliga. Då kan du prova med en nyare dator eller mobil enhet. Till exempel kan det vara svårt att logga in i OmaYTK med gamla spelkonsoler.

Du kan göra din första ansökan två veckor efter att arbetslösheten börjat. Om arbetslösheten till exempel börjar 1.1 kan du skicka din första ansökan 14.1. Då är ansökningsperioden, dvs. start- och slutdatumet för ansökan, 1.1–14.1.

När du gör en fortsatt ansökan föreslår OmaYTK automatiskt ett start- och slutdatum för ansökan. Följ förslaget om vi inte separat ber dig om något annat.

När arbetslösheten eller permitteringen upphör kan du göra en ansökan fram till den sista arbetslöshets- eller permitteringsdagen. I detta fall kan du avvika från de datum som OmaYTK föreslår.

I regel får vi alla nödvändiga uppgifter i samband med ansökan och från inkomstregistret. Ibland behöver vi mer information om löner eller till exempel ett arbetsavtal. När du fyller i ansökan noggrant, vägleder OmaYTK dig och ber om nödvändiga bilagor. Du kan dock alltid skicka in ansökan utan bilagor. När vi behandlar din ansökan ber vi om mer information om vi fortfarande behöver något.

I vår kunskapsbank hittar du mer information om nödvändiga bilagor.

När du anmäler dig som arbetssökande utreder arbetskraftsmyndigheten din situation och ger ett utlåtande i ärendet. Vi får utlåtandet direkt på elektronisk väg. I utlåtandet berättar arbetskraftsmyndigheten om du har rätt till arbetslöshetsförmån. Om saknar utlåtandet kan vi inte betala ut inkomstrelaterad dagpenning till dig. Därför är det viktigt att du kommer ihåg att anmäla dig som arbetssökande.

Även om utlåtandet saknas kan du ändå skicka in ansökan. Gör alltså alltid ansökan i tid, även om utlåtandet saknas.

I vår kunskapsbank hittar du mer information om arbetskraftsmyndighetens uppgifter.

Lagen förutsätter att vi ger dig ett beslut inom 30 dagar efter att vi mottagit ansökan, om vi har tillgång till alla nödvändiga uppgifter. Det är dock mycket sällsynt att du behöver vänta så länge. I normala fall kan vi göra utbetalningen mycket snabbt.

Det finns dock situationer när handläggningen blir långsammare. Ibland måste vi till exempel vänta på tilläggsutredningar eller utlåtanden från arbetskraftsmyndigheten. Tidvis hopar sig ärenden också hos oss. Den brådaste tiden är månadsskiftena i början av året. Då är arbetslösheten vanligtvis som högst och vi får tiotusentals ansökningar på en gång.

Det är viktigt för oss att du får din inkomstrelaterade dagpenning skyndsamt. Därför utvecklar vi ständigt våra verktyg och vår e-tjänst. Dessutom utbildar vi oss och provar nya arbetssätt. Du kan för din del hjälpa oss genom att fylla i ansökan omsorgsfullt. En noggrann rapportering av inkomstuppgifterna hjälper oss särskilt mycket.

Se även vår betalningsprognoser.

I början av perioden för inkomstrelaterad dagpenning finns en självrisktid. Medan självrisktiden pågår kan vi inte betala ut inkomstrelaterad dagpenning till dig. Självrisktiden införs högst en gång om året när du uppfyller arbetsvillkoret och maximala utbetalningstiden börjar om.

Läs mer om självrisktiden i vår kunskapsbank.

Skatt ska betalas på inkomstrelaterad dagpenning. Vi får nödvändiga uppgifter direkt från Skatteförvaltningen.

När du ansöker om inkomstrelaterad dagpenning lönar det sig dock att besöka Skatteförvaltningens tjänst MinSkatt. Beställ ett nytt skattekort så att du ger Skatteförvaltningen en uppskattning av den inkomstrelaterade dagpenning som betalats ut till dig. När du anger oss, dvs. YTK Arbetslöshetskassa, som mottagare av beskattningsuppgifter, skickar Skatteförvaltningen den justerade förskottsinnehållningsprocenten för utbetalning av inkomstrelaterad dagpenning direkt till oss.

Under uppsägningstiden är du ännu inte arbetslös, och följaktligen kan vi inte betala ut inkomstrelaterad dagpenning till dig.

Om uppsägningstiden inte har iakttagits ska arbetsgivaren betala dig en ersättning som motsvarar uppsägningstiden. När du har rätt till en sådan ersättning kan vi inte betala ut inkomstrelaterad dagpenning för denna tid. Det förvirrande med detta är ofta att vi inte kan betala ut inkomstrelaterad dagpenning till dig även om du inte får någon ersättning. Utbetalningen av inkomstrelaterad dagpenning förhindras av bara rätten till ersättning. Det saknar alltså betydelse om ersättning har betalats ut eller inte.

Arbetslöshetskassan får inte hjälpa dig i frågor som gäller ditt anställningsförhållande. Därför kan vi inte hjälpa dig om din arbetsgivare vägrar att betala ut den ersättning du har rätt till. Om du är medlem i YTK Arbetsliv kan du använda tjänsten Juristkompis som hjälp i sådana oklarheter som gäller anställningsförhållandet.

Vi kan inte betala ut inkomstrelaterad dagpenning till dig om du har rätt till semesterlön som grundar sig på lön för heltidsarbete. Om du är helt arbetslös kommer en sådan situation egentligen inte att uppstå.

Om ditt anställningsförhållande har omvandlats till deltid är det möjligt att du har rätt till semesterlön som betalas på basis av heltidsarbete. Vi kan inte betala ut inkomstrelaterad dagpenning till dig för samma tid. Om du däremot får semesterlön som grundar sig på lön för deltidsarbete, beaktar vi semesterlönen vid jämkningen. Då minskar semesterlönen den inkomstrelaterade dagpenningen som betalas ut till dig. I dessa situationer är det också möjligt att inkomstrelaterad dagpenning inte betalas ut alls.

Semesterlönen är såtillvida beklaglig att vi inte får information om den från inkomstregistret. Kom därför alltid ihåg att specificera semesterlönen noggrant.

Även om du arbetar deltid kan du ändå ansöka om inkomstrelaterad dagpenning. I detta fall betalar vi ut jämkad inkomstrelaterad dagpenning. Läs mer om jämkad inkomstrelaterad dagpenning i vår kunskapsbank.

Kom ihåg att utnyttja vår kunskapsbank

Vår utkomstskyddsguide finns en omfattande kunskapsbank. Där hittar du mycket information om utkomstskydd för arbetslösa och många praktiska exempel.