Vår telefontjänst är öppen mån-tors kl 10-14. Vårt kundtjänstkontor i Loimaa är stängt tillsvidare.

Statistik över antalet ansökningar, samtal och meddelanden

Vi uppdaterar den här sidan vardagar kl. 9.00 med aktuell information om nya mängder ansökningar, samtal och meddelanden.  I OmaYTK kan du följa behandlingsläget för din egen ansökan.

I dag 26.5. under behandling
Ansökan inkommit
Kötid
​​​​​​​(dagar)
Första ansökan
19.4.
37
Ytterligare ansökan
11.5.
15
Ytterligare ansökan
(helt och hållet arbetslös, inga anteckningar i ansökan, inga bilagor)
26.5.
0
Meddelanden i OmaYTK
25.5.
1

Ansökningar
25.5.
Totalt från årets början
Mottagna första ansökningar
903
62 309
Mottagna ytterligare ansökningar
2 383
228 280
Behandlade ansökningar
3 048
249 481
Obehandlade ansökningar
42 696
-
Telefonsamtal
25.5.
Totalt från årets början
Mottagna telefonsamtal
939
74 774
Besvarade telefonsamtal
461
52 254
Meddelanden
25.5.
Totalt från årets början
Mottagna meddelanden
1 030
98 703
Besvarade meddelanden
1 297
111 360
Obesvarade meddelanden
1 050
-
Personerna bakom det arbete som utförts
Antal personer
Förändring från årets början
Rådgivning och förmånshantering
208
+108
Stödfunktioner
43
+5
Medlemmar i YTK
26.5.2020
Medlemmar
475 254

Vi behandlar den första ansökan cirka tre veckor efter att ansökan har mottagits. Vid behov ber vi dig om tilläggsinformation för behandlingen av ansökan. De här ansökningarna orsakar anhopningar under coronakrisen.

Om du är helt arbetslös eller permitterad och din ytterligare ansökan inte innehåller några ändringar efter den tidigare ansökan, går ansökan automatiskt i betalning och betalningen syns på ditt konto två bankdagar efter att ansökan har kommit in. De här ansökningarna orsakar inte anhopningar under coronakrisen.

Om den ytterligare ansökan upptar arbetsdagar eller vilka ändringar som helst, behandlar vi de här ansökningarna manuellt. Om det behövs begär vi tilläggsuppgifter av dig. Dessa ansökningar åstadkommer anhopningar under coronakrisen.